Utrustningslista

Att ta med på sommarläger

• Scoutskjorta + halsduk
  • Långbyxor
  • Långärmad tröja
  • Pyjamas – det kan bli kallt på natten, och är bra att byta kläder innan du kryper ner i sovsäcken
  • Underkläder
  • Strumpor – det är bra att packa en blandning av tunna och tjocka strumpor så du kan byta beroende på vilket väder det är, och ha dubbla om det behövs
  • T-shirts
  • Shorts eller kjol
  • Underställ – underställströja och långkalsonger värmer bra när det är kallt ute, eller att sova i kalla nätter
  • Varm tröja
  • Regnkläder – jacka och byxor
  • Jacka- det räcker med en regnjacka, men det kan vara skönt att ha en annan också när regnkläderna är blöta eller det är för varmt för regnjacka
  • Skor – det är bra med ett par rejäla, varma skor som gärna är täta om det regnar, till exempel ett par kängor och ett par lätta skor för när det blir varmt, till exempel sandaler och gympaskor.
  • Sovsäck
  • Liggunderlag – tjockt, tunt, självuppblåsande.
  • Matsaker – tallrik, kåsa och bestick
  • Vattenflaska
  • Dagsryggsäck – om ni ska göra utflykter över dagen är det skönt att ha en ryggsäck för att ta med extra kläder eller matsaker
  • Handduk
  • Badkläder
  • Necessär- med tandborste, tvål och annat du behöver när du sover borta. Om du har personlig medicin är det viktigt att du berättar det för dina ledare.

Bra att ha på sommarläger

• Anteckningsblock, penna
  • Bok att läsa på resan
  • Keps/hatt – det kan vara skönt om det är väldigt soligt och ni är ute hela dagarna
  • Kniv – om du har knivbevis
  • Kramdjur
  • Mobil, mobilladdare och powerbank – för att ladda mobilen även om det inte finns eluttag nära
  • Mössa, vantar, halsduk
  • Pannlampa/ficklampa – om det blir mörkt på kvällen kan det vara skönt att ha en egen lampa med.
  • Plastpåsar – det är bra för att till exempel ha på fötterna om skorna läcker in vatten eller för att samla ihop smutstvätt.
  • Påslakan/reselakan – det gör det lite bekvämare att sova i sovsäck om du inte är van vid det. Ett påslakan gör sovsäcken också lite varmare.
  • Sittunderlag – om du ska sitta på marken mycket kan det vara skönt att ha något att sitta på.
  • Solglasögon, solskyddskräm – ifall du är ute mycket är det bra för att slippa bränna dig.
  • Sovstrumpor (sparar sovsäckens kvalitét).
  • Swish/betalkort eller fickpengar – det finns ofta en kiosk eller ett cafe på läger som säljer fika och glass. På vissa läger finns det också en shop där du kan köpa minnessaker eller tröjor med lägrets logga. Ta med lite extra pengar om du vill.

Hajk

Att ha på sig

• Scoutskjorta + halsduk
  • Skor som är bekväma och bra att vandra i naturen med (bra om de tål vatten, dock inte gummistövlar)
  • Byxor som är bekväma att gå i
  • Jacka som helst tål regn och vind
  • Sockor (dubbla sockor kan vara bra att ha på sig för att slippa skoskav)
  • Underkläder (om det är vinterhajk kan även underställ behövas)
  • Ryggsäck (i ryggsäcken ska allt få plats, ligga vattentätt och den ska vara bekväm att bära långa sträckor)
  • Kniv (om man har knivbevis)
  • Armbandsur (klocka på modern svenska, men inte den i mobiltelefonen)
    I stort gäller ”kläder efter väder”! Är det kallt behövs kanske en tröja, mössa, vantar etc. Är det sommar kanske shorts är smidigare.

Att packa i ryggsäcken

• Sovsäck (om det är vinterhajk kan man ha två tunnare istället för en tjock om man inte har det)
  • Liggunderlag
  • Underställ (långkalsonger och underställströja. Om det är hajk på den kallare delen av året ska man ha två par underställ. Detta för att man inte ska sova i de som man haft på sig på dagen, då de är fuktiga och kommer kyla i sovsäcken)
  • Varm tröja (kallas ofta förstärkningsplagg. Kan även vara mellanlagersjacka eller liknande)
  • Ombyte (är obligatoriskt vid kanot/kajakhajker, men bra att ha vid även andra typer av hajker)
  • Regnkläder (regnjacka och regnbyxor. Behövs ingen extra regnjacka om den man har på sig vid start tål vatten bra
  • Mössa, vantar (att ha under kvällen. Och mössa är gott att ha när man sover)
  • Sockor (ta med extra sockor både till natten och om de du har på dig blir blöta)
  • Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, tvål, liten handduk, ev. mediciner etc.)
  • Första förband (plåster, tryckförband)
  • Pannlampa eller ficklampa
  • Sittunderlag
  • Kompass
  • Tändstickor
  • Vattenflaska (måste vara tät)
  • Matsaker (att äta mat i, äta med och dricka ur)

TIPS

Klä dig lager på lager. Dvs flera tunna plagg på varandra.
Packa sådant du behöver komma åt (regnkläder + matsaker) högt upp i ryggsäcken.
Det som är tungt ska vara nära ryggen och högt upp i packningen.
Försök att få ner allt i ryggsäcken, om du behöver fästa något utanpå ryggsäcken se till att det sitter fast ordentligt!
Du kommer att behöva plats för gemensam utrustning: mat, stormkök, vindskydd m.m.